Straumsaksla, Tverrfjellet, Grønnlibruna og Ringvassøya

UKE 2 av ferien har vi besøk av mine foreldre fra Vesterålen. Skodda og regnet har lagt seg som et lokk over Nord-Norge. Topper UKE 2: Straumsaksla (784 moh), Tverrfjellet (675 moh), Grønnlibruna (401 moh), Håkøytoppen (105 moh) og noen småtopper på Ringvassøya der vi har hytta vår.

RingvassøyaMormor og morfar passet ungene mens Rune og jeg var på fjelltur med alle fire hundene søndag 14. juli. Flott tur i oppholdsvær. Vi fant de første små kantarellene, traff på en flokk med sauer og jeg pådro meg noen skikkelig vonde gnagsår - så nå må beina få kvile til gnagsårene er bedre før jeg kommer meg på tur igjen. Utrolig kjedelig. Rune derimot får kose seg med fjellturer og multeturer framover.



Tverrfjellet 675 mohRune og Noor på tur Fredag 12. juli. Og endelig kom sola fram! Men det ser ut som det var helt midlertidig.





Straumsaksla 784 moh
Rune og Birk på tur torsdag 11. juli.


Håkøytoppen 105 mohVida og jeg var avgårde på en liten morgentur onsdag 10. juli rundt og over Håkøya før resten av familien våknet. Vi traff elgen på tur over øya også denne gangen. Og Vida fikk hilse på noen flotte hester som kom bort til strømgjerdet de stod i. Det er så vakkert i marka og i fjæra nå med masse sommerblomster og fugler med unger. Og de lukter så nydelig i det våte været. Utpå dagen var vi også en tur på Hella, der Noor fikk være med. Mine foreldre feiret 48 års bryllupsdag!

Noor med meg, mine foredre og mine barn.

Spasertur på Hella ved Rystraumen. Her finnes gamle hus som ble flyttet hit fra Tromsø by på 60-tallet.


Vida på tur over Håkøya

Grønnlibruna 401 moh
Smilla og Rune på tur i gråværet Tirsdag 9. juli

Comments