Drektighet og fødsel



Våknet tidlig i dag lørdag til mørklagt hus og mørklagt bygd - stormen "Hilde" hadde tatt strømmen. Ungene var henrykt da de stod opp - over hvor koselig jeg hadde laget det til i huset med masse stearinlys og fyr på peisen. "Ååååå MAMMA!! Vi vil ha det sånn i HELE dag!" Jeg så jo for meg at det kunne bli en riktig stemningsfull fødsel i stearinlys og med flatt batteri på mobilen! Hadde heldigvis ladet hodelykta!

Noor som hadde termin i går har sovet sammen med meg i natt. Hun ville nok helst ligget ute i huset sitt som Vida. Begge er "bantunge" og forventes å valpe i løpet av de nærmeste dagene. Men foreløpig er alt stille og rolig, fred og harmoni, matlysten er god, og jeg tror ikke det blir noen fødsel i dag heller. Håper de ikke drøyer så altfor lenge. Noor har snorksovet hele natta og jeg har ikke hørt et knyst fra hundegårdene. Bare stormen som raser i skogen bak huset og rasler i ventilen. Jeg liker i grunnen ruskevær - og syns det er herlig og være ute når stormen tar tak - men ikke når en av mine må ut på reise. Rune som måtte avgårde til Harstad i uværet i går, er heldigvis trygt framme, og jeg har gode, omtenksomme venner og naboer som stiller opp dersom jeg trenger hjelp med fødsler og unger nå mens han er borte.

På Noor sin termindag fredag (15. november) hadde jeg hjemmekontor ved kjøkkenbordet, og fikk ei god arbeidsøkt ved laptoppen i fred og ro mens stormen nærmet seg land. Jeg var ute på lang flott spasertur i ruskevær og bekkmørtna i morgentimene med Noor og Vida. Store vaggende mager, og logrende glade haler rett til værs i lyset fra hodelykta forann meg. To prakfulle, tøffe jenter - duknakket mot vær og vind!! Og det ser ikke akkurat ut som det brygger til fødsel her i huset! For du verden for en entusiasme og ståpåiver i seletøyet!

Magene vokser, og dunken med aviser har også vokst voldsomt! Tusen takk til alle de snille avissamlerne. Fant endelig den digitale kjøkkenvekta - sporløst borte i bunnen av en skuff. Ingredienser til styrkedrikk er kjøpt inn: druesukker, lettkokte havregryn, egg og fløte. Valpekassene er snekret ferdig og to valperom er rigget. Digitalt termometer er kjøpt inn. Valpebokjournal gjort klar. Og jeg har bestilt 10 meter med deilige hundetepper/matter. Gleder meg og håper alt går bra!! Så vi får bare smøre oss med tålmodighet vi som venter. Jeg skal holde bloggen oppdatert.

Link til video av ungene sammen med Vida og Noor fredag morgen her.


Kjempeflott nettside om drektighet og fødsel hos hund her som jeg syns var veldig nyttig og lese og med gode illustrasjoner.


Noor fornøyd i huset sitt fredag kveld

Comments