"Sledeparken" vokser - og noen er heldige å får være handlere under Finnmarksløpet i år også....

Denne uka kom den "nye" tursleden vår til Tromsø.
Her på taket av konebilen min - HiAcen - som har plass til 8 hunder i kassene montert bak.
I høljeregn og på glarholka ankom sleden Tromsø med trailer nå denne uken. Kjøpt brukt fra en trivelig og hjelpsom hundekjører sørpå, som også ordnet med transport av sleden nordover til vettug pris. Vi har fra før av tre ulike typer sleder i Team Snykovet, men jeg hadde lenge ønsket meg en robust, solid turslede med plass til hele familien på litt lengre turer. Perfekt for mitt lille seksspann etterhvert, men kan også brukes til turer når flere av Team Snykovet hundene settes sammen til større spann.

Selger forteller at dette er en slede som er god og kjøre men "stiv som en krakk". Den har ingen tekniske løsninger for styrbarhet, så du styrer med vektfordeling. Sleden har Qcr skinner slik at belegget kan byttes. Skiene er litt sprekte, men holder sikkert 10 år til. Og sleden har god plass til passasjerer. Den har kraftig pakksekk og treverk som blir tyngre med litt snø. Jeg tenkte jeg skulle ta en overhaling på sleden nå: olje treverk og impregnere pakksekken slik at den ikke trekker vann mer enn nødvendig. Og bestille inn ekstra snøanker slik at jeg har to anker til denne tursleden. Sleden har stor hengematte, så jeg har bremser nok. Den har hel toboganplate hele veien skrudd ned på dobble ski ("pannservogn").

Størrelse: Ca 3meter lang og 45 cm bred , 1 meter høy, og omlag 20 kg.

Nå håper jeg på bedre sledeføre sånn at vi kan få testet nydoningen!


Med Vida, Noor, Thule og Loke forann lillesleden

Jeg har fra før en liten Björkis 2004 slede, beregnet på to hunder men som kan brukes til opptil 4 hunder. Jeg har nylig kjøpt bremsematte fra Troll til denne "lillesleden" - sånn at jeg får bedre kontroll når jeg er ute med mer enn 2 hunder på denne. Se link til omtale av Björkis sleden her. Og se hvordan man monterer skinne og nytt belegg her.


Raymond sin fine BEWE slede på Landcruiseren vår. Noor klar for tur!
Raymond har en kjempeflott konkuranse slede: BEWE Alpi 2 som er helt fantastisk å kjøre / svinge / manuvrere, og med ekstra gode kjettingbremser som kan slippes ned under skiene forann. Den har også plass til en passasjer. Link til omtale her

Jonny og Silje har også nylig kjøpt egen slede, se bildene under. Så nå kan vi kjøre omkapp på Skogsfjordvatnet der vi har hytte og trene på passeringer! Det blir bra! 

Men først skal Jonny og Raymond delta som handlere for Marius Moholdt / Kennel Ulveblikk under årets Finnmarksløp FL1000! Jeg kjenner at jeg blir skikkelig misunnelig - det var en fantastisk opplevelse å få være med som handler under løpet i fjor! Men det blir kjempespennende å følge løpet - selv om det blir fra sofakroken dette året! Raymond sine hunder, Thule og Frost, skal bo hos oss mens de er borte. Så her blir det liv - med Lærke sitt valpekull, 8 voksne hunder pluss lille, store Arwen. Regner med at vi får løpetid blandt tispene igjen nå i mars-april, og da bruker det å bli ekstra livlig! 

Jonny og Jon André på nysleden på Skogsfjordvatnet nå helga som var. Foto: Silje.
Full fart: Jonny og Hana på Skogsfjordvatnet. Foto: Silje.

Comments