Julefeiring på hytta





Life is short......... Mush dogs!

"Mamma!! Når du blir gammel så skal du få sitte her i sleden! Også skal jeg ta stå der du står nå! Og ta deg med på tur med hundene!" sier mitt lille lykketroll på fjellturen vår lille julaften. 

Da jublet mammahjertet høyt!!






Juleferie på hytta ved Skogsfjordvatnet. Det var en veldig sliten, men lykkelig gjeng som ankom hytta vår på Ringvassøya 20. desember. I gnistrende kulde, minus 20 grader over fjellet. Det var kaldt inne på hytta også - og det tar som regel litt tid og få opp temperaturen, så ungene pakkes godt inn mens vi sprengfyrer på peisen. Deretter var det og pakke ut to bil-laster med mat, gaver, blomster, klær, sengetøy og alt man ellers trenger på vinterfjellet. Juletreet og hytta stod allerede ferdig pyntet etter Snykovet-julebordet et par uker før. Ute var det stjerneklart og praktfult nordlys og iskrystaller. Så kunne endelig julefreden og roen senke seg!! Jeg hadde kjøpt inn strikketøy og bøker og nye brettspill. Og hadde til og med tatt med godstolen hjemmefra. Den ble flittig brukt! Også var det masse snø på fjellet!!! Mye mer enn hjemme på Håkøya. Hurra! Endelig sledeføre!!! Og fantastisk flotte scooter spor på kryss og tvers i marka bak hytta. Vi kunne dra på tur!!! Og det gjorde vi til gangs! Hver dag helt fram til uværet kom. Det er bra vi har en brøytemann som hjelper oss med og holde veien åpen, ellers måtte vi blitt der oppe helt fram til våren!




Lykkelig som liten. Her er de to yngste i familien vår: Ingrid-Helene og Snykovet´s Arwen koser seg på saufellen tidlig julemorgen. Hundene fikk bo inne på hytta sammen med oss hele jula. Skikkelig stas for både to- og fire-beinte.



Orden og system. I gangen vår på hytta henger denne flotte knaggerekken fra Siberan Sleddogs i Alaska. Vi har en slik hjemme også!! Jeg liker brukskunst!



Julesnacks. Hundene skal også ha litt ekstra godbiter til jul!! Tørrfisk og annet snacks.




Snykovet-genserenDe siste 10-20 årene har jeg kun strikket votter! Men denne jula gikk jeg igang med strikking av genser!!! Et kjempeartig prosjekt! Det blir sene kvelder før jeg fikk lagt meg! Og her har jeg begynt på min første raglanfelling!



Første juledag kom uværet. Etter at uværet satte inn begynte vi prosjektet med og bygge hundehus inne i ytterboden med direkte inngang fra den nye hundegården på hytta. Vi koser oss veldig med snekring Rune og jeg. Vi syns det er artig og samarbeide om praktiske prosjekt!



Desverre fikk snekringa og den fine jula vår en brå og brutal avslutning. Rune kappet seg stygt på sirkelsaga lørdag kveld mens vi jobbet med og bygge hundehus. Han ble kjørt med ambulanse til sykehuset i Tromsø der han ble innlagt på plastikkkirurgen, og operert / sydd sammen under full narkose søndag kveld et (langt) døgn etter ulykken. Det kunne gått så utrolig mye værre! I nabosenga lå en annen snekker som hadde mistet tre fingre på ei elektrisk sag! Nå er familien samlet igjen her på Håkøya. Vi er utrolig glade og lettet for at alt har gått bra. Tusen takk til Aleksander og Oda som hjalp meg med og få bil nummer to ned av fjellet og som fikk frest vei til huset vårt hjemme da vi kom hjem til snøkaos. Og tusen takk for alle hilsener og omtanke! Vi er overlykkelig over og ha fått far hjem igjen fra sykehuset! Særlig Vida var helt fra seg over og se Rune igjen, og kunne ikke få nok kos av mannen i sitt liv!

Comments