Tur: Argsint elg til angrep


Lørdag kveld kom vi hjem fra Alta med nyhunden vår Chena av Viddashusky (7 måneder gammel). Hun har allerede funnet seg godt til rette hos oss, og i går kveld var vi ute på den første sledeturen sammen. Chena hadde startet treningen i spann (korte distanser) hos Leif og Ragne / Vesterelva og Vidda´s Husky før hun kom til oss, og er vant med og jobbe i selen! Det var stor stas og se hvor fint hun gikk sammen med Vida og Arwen forann sleden.


Hva gjør man når elgen går til angrep på hundespannet? Jeg hadde en skikkelig skrekkopplevelse på sledetur på Håkøya mandag kveld. Det var mørkt og mye snøvær. En argsint elgku angrep og sparket etter de tre tispene mine gjentatte ganger. Det gikk heldigvis bra. Hundene gjorde ikke utfall mot elgen, bråkte ikke, og klarte unngå sparkene, men det var på hengene håret at den ene tispa ble truffet. 

Det er kommet mye snø her hos oss den siste tiden, og det snødde tett da vi var ute med sleden i går kveld og det var mørkt. På tilbaketuren står det plutselig en svær, diger elgku rett forann spannet. Jeg bråstopper, og tenker at elgen sikkert vil flytte seg! Jeg treffer jo ofte elg på turene, og det hender at elgen passerer på veien forann spannet, men denne elgen var i skikkelig dårlig humør!! Den trakk seg litt unna, og så gikk den rett imot oss og sparket etter hundene med forbeina. Jeg ropte høyt og dro hundene og sleden bakover for og gi elgen plass til og komme seg unna. Men elgen gikk til angrep på nytt igjen to ganger til! Det raser utrolig mange tanker gjennom hodet på meg mens dette skjer! Elgen er så svær! Et spark mot hodet kunne drept hundene mine!

Heldigvis klarer hundene og skvette unna slik at de unngår sparkene. Arwen ble nesten truffet. Det var bare cm om og gjøre at hun ble slått ned av klauvene. Elgen kom til slutt opp langs siden på spannet / sleden / meg. Jeg var redd for at den ville gå i oss fra siden, men i stedet trakk den ned en stikkvei. Og jeg får hundene i full fart hjemover - bort fra elgen - som heldigvis ikke kommer etter!  

Det gikk utrolig nok bra med hundene! De var kjempeflinke, lagde ikke lyd eller utfall mot elgen, forsøkte i stedet og komme seg unna det svære dyret som stod og sperret veien for oss / sparket etter dem. Og da vi fikk fritt leide gjorde de som de skulle og fikk sleden opp i stort fart bort fra dyret. Vi slapp med skrekken, men huttetu for en ekkel opplevelse! 

Vi er vant med mye elg her på Håkøya. Veien vi bor i ble nylig omdøpt til "Elgvegen" nettopp fordi det er så mye elg her. Vi har ofte elg liggende og tygge drøv rett bak hundegården, eller stående på trappa om morgenen når vi skal ned og hente avisen i postkassen. Men de holder normalt på trygg avstand, og jeg har aldri tidligere opplevd at elgen har gjort utfall eller gått til angrep på hundene.

Da vi var vell hjemme igjen, varslet jeg Politiet om det som hadde skjedd. De tok videre kontakt med Viltnemnda. Det viser seg at Viltnemnda hadde hentet en død elgkalv i området for en uke siden. Elgkua som angrep oss nå i kveld er trolig mor til den døde kalven. All snøen bidrar sikkert også til og stresse dyrene, slik at de trekker ut på veiene.

Jeg har ei god hodelykt slik at jeg skal ha best mulig sikt når jeg er ute på tur i mørket, men denne elgen så jeg ikke før lykta plutselig lyste i øynenen på den og den stod bare en meter rett forann oss! Kanskje fordi det snødde så tett? Eller fordi den kom byksende ut av skogen / over brøytekanten? Det hele gikk så utrolig fort!

Dette som skjedde oss var nok et litt spesielt tilfelle med ei stressa ku som lette etter kalven sin. Men dette er ikke første gangen elgen går til angrep på hundespann her på øya. En annen hundekjører ble for noen år siden angrepet av ei illsint elgku med kalv i dypsnøen her på Håkøya, både kua og kalven trampet gjennom hundespannet og over sleden.

Jeg har tidligere fått råd om og lage mye lyd når jeg er ute og kjører med hundene, slik at elgen hører at vi kommer. Synge på sleden, eller montere på en bjelle. Men jeg er jo så glad i stillheten og lyden av hundene og været! Jeg har ikke så lyst på "kunstig støy" når jeg er ute på tur.

Et annet alternativ er et kraftig "lydhorn" for og skremme elgen med om den blir "nærgående". Problemet er at det sannsynligvis også ville skremme vettet av hundene.

Så hva gjør man for og unngå "sammenstøt" med elg? Og hva gjør man når elgen går til angrep?

Jeg har fått anbefalt signalpenn - helst med andre farger enn rød - for og skremme bort elg som går til angrep. Fant også en historie på nett der nettopp signalpenn ble redningen da en elgku med kalv angrep et hundespann i Nordreisa. Så nå kjøper jeg inn signalpenn, og den blir fast innventar i jakkelomma på tur heretter. 

Comments