Bøker om hundekjøring: Min lederhund - årets påskelektyre


Fant akkurat denne bokomtalen på Snykovet sin blog - kjempeartig - tusen takk smile emoticon ( Forresten går det en forsendelse ut i dag kl 15 )
________________________________________________________________________________




Jeg får ofte spørsmål om jeg kan anbefale gode bøker om hundekjøring. Det er ikke hver dag det utgis bøker om langdistansehundekjøring i Norge. Nå har det dukket opp en helt spesiell bok - som traff meg midt i hjertet! Så her kommer min første "bokanmeldelse" på bloggen! Dette er en bok jeg vil anbefale varmt!

Monica A Sundset

Dette er ikke en "oppskriftsbok" om hvordan man velger ut / finner lederhundtalenter, eller hvordan man trener lederhund-emner. Det er et knippe unike historier om unike lederhunder fortalt av hundekjørerne selv. Om de mest ekstreme opplevelser og utfordringer hundekjørerene står overfor i samspill med sine hunder i løps- og treningssituasjoner på fjellet. Hva innebærer det og være en god lederhund? Er hundene fødte ledere eller bor det en leder i mange hunder som venter på og få vist sitt talent? Alle forteller om sine erfaringer, og de forteller om det helt spesielle øyeblikket de aldri glemmer.

Denne uken kom endelig boken "Min lederhund" i posten. Jeg har fulgt forfatteren / bokprosjektet på facebook, og har ventet spent på resultatet! Boka er skrevet av Inger Ellen Eftevand Orvin, og er gitt ut på forlaget "Ord i Vind". Den kan bestilles på nett her. Ideen til boka om gode lederhund-historier fikk forfatteren da hun tidlig på 2000-tallet besøkte Harald Tunheim i Alta. Med seg hjem fikk hun en hund - og en historie om en lederhund som snudde spannet for og plukke opp sin eier i Alaskas villmark!

Hun formidler gjennom sine intervjuer det unike forholdet mellom lederhund og hundekjører. Hunden må ha talent, men det kreves også både tålmodighet, klokskap, tid og kompetanse hos hundekjøreren og trene fram en lederhund av ypperste kaliber.

Hundekjøring er en erfaringssport, og boka «Min lederhund» gir et fantastisk innblikk i erfaringer basert på tusenvis av kilometer på hundesleden. Kjøp den og ta den med på fjellet i påsken! 

Comments