Nordlys, kulde og kalorikalas





Det er januar - og det er blitt ordentlig vinter på Håkøya! Med knirkesnø og frosne vannbøtter. Tørt og fint. I marka er det et godt lag med skare under 20-30 cm med fluffy, lett snø. Hundene storkoser seg i kulda. Det er kjempefine forhold for sledetur. Tromsø Internationale Filmfestival har åpnet - det koker i Tromsø-byen. Og nå til helga går Tromsquest av stabelen. Jeg er skikkelig forkjølet og overlever på paracet, søt te og repsil. For jeg klarer jo ikke holde meg i ro inne - når det er så vakkert ute. I går kveld så vi nordlyset danse fra hodeputen i toppetasjen. Det var stjerneklart, diamantsnø og 16 minusgrader da jeg dro hjemmefra i morgest, og i morgen kommer sola tilbake!


Januar er også måneden med de gode forsetter! Det er ikke bare hundene som trenger trim. Vi kjøpte ny romaskin i julegave til oss selv denne jula og er i full sving på trimrommet der vi også har tredemølle. I år er det godtestopp, colastopp, sukkerstopp og shoppestopp! Full stopp, med andre ord, på alt vi ikke trenger. Det går veldig bra - sånn rent bortsett fra at jeg droppet innom m.a.s. på tur til frisøren i går - der var det halv pris av halv pris - butikken var full av gale damer som ville gjøre et kupp på lekre merkevarer...... og dermed ble det en aldri så liten u-sving på shoppestoppforsettet. Well - well! Men ellers er jeg flink pike og holder meg til planen.

Et godt alternativ til sjokolade er powermuffins med baaaaare sunne ingredienser:

100 g gresskarkjerner
100 g solsikkekjerner
100 g linfrø
100 g sesamfrø
100 g mandler
100 g valnøtter
100 g tørket frukt (fiken og papayamix)
5 egg
2 ss olivenolje
En dæsj salt

Bland og legg i muffinsformer. Stek på 160 grader C i ~50 minutter. Oppbevar i kaldt.

Superenkelt, supergodt og supersunt! Enjoy! Dette er perfekt energi til sledeturer og skiturer under nattehimmelen!



Til hundene har jeg selvsagt også med snack når vi er ute på tur: Vom og hundemat sine snope pakker med kjøttboller er populært på dagsturer i marka.

Husk at når temperaturen går ned, så går kaloriforbruket opp hos hunder som bor ute. Les mer om hvordan kulden påvirker hundene - kuldetoleranse og økt behov for mat når kulden setter inn.


Søndag var jeg på feberhet sledetur sammen med David (se vidoe her) -10 km rundtur i åpen furu skog på vakre Balsnes med Noor og Birk av Brattalid i led, Snykovet's Jon Snow og Snykovet's Vida i point, og bakerst unghundene Chena fra Vesterelva og Viddashusky og Carillo Saija. Super innsats fra alle seks. Kjempeimponert over den yngste - søte, lille Saija - som jobber veldig godt i selen - fokusert og utholdende.

Comments