Hashtag NRKbjeff


I går kveld dukket bildet vårt fra sledeturen søndag med Chena, Vida, Saija og Noor opp på TV-skjermen - som første Instagram-bilde på NRK sitt program fra Finnmarksløpet. Stor stas! I fjor under Finnmarksløpet fikk NRK inn over 4000 bilder fra publikum. Den gang havnet Noor og jeg på skjermen samme dag som Fjell-kullet kom til verden! Merk bildene dine med #NRKbjeff på Instagram så er du med i konkuransen du også.

Følg oss på Instagram her


Det har vært en fantastisk helg - med helt vidunderlig drømmevær - skikkelig påskestemning! Rune og ungene har vært i Harstad på besøk hos farmor - mens jeg har kost meg på sledetur med hundene!

Løypa vår starter ned bakken fra huset og nordover langs veien et stykke bort til begynnelsen på scootersporet. Skikkelig skrekkblandet fryd for ei pyse som meg! I full fart på isete vei: "ROOOOOOOOLIG"! Det er heldigvis ikke lange strekningen - og jeg har et lite spann med tisper - ikke særlig store tisper heller - men du verden for kraft det er i dem når vi tar av. Fjorten-spann er definitivt ikke noe for meg! Utrolig godt når den første etappen er overstått - og vi kan kose oss på silkeføret i skogen.

For et vær!!!! Påskesol og puddersnø! Kan man bedre ha det? Sola tok virkelig tak, jeg har fått farge, og har svidd av et tonn med kalorier! Så utrolig deilig!!! Dette må være vinterens beste tur så langt! Håper snøen holder et par måneder til! Vi fikk trent masse på høyre / venstre, ploget dypsnø, brøytet ny løype ned til huset på retur, og utforsket nytt terreng. Småfrøknene jobber så godt! Den ultimate lykke for meg er og stå på sleden bak hunderompene! Beinhard jobbing i dyp snø og bakker!

Vi fikk noen fine rundturer på øya vår i helga - og har hatt sporet stort sett helt for oss selv. Passerte en gruppe turister på tur opp søndag. Alltid litt spennende når man legger avgårde. For borti veien her bor "Håkøyas Konge" - en steinegal gammel elghund som ofte går løs og ikke er til å spøke med. Jeg også har hatt to-tre episoder med løs schäfer som har kommet flygende inn i spannet pluss et skummelt elgangrep som har satt skikkelig støkk i meg. No fun - men det har heldigvis gått bra så langt - ingen skader - selv om det var på håret at lederhundene ble truffet av elgklauvene. 

Denne helga var det oppstart på både Finnmarksløpet og Iditarod og mange sofamushere satt nok benket forann skjermen og fulgte med. I fjor under starten av Finnmarksløpet var vi i Alta for å hente hjem Chena - men i år må vi nøye oss med oppdateringene på NRK. Spesielt spennende er det å følge med Leif Herleiksplass / Vesterelva og Viddashusky som kjører 1100 km med reinraset Siberian spann - eneste norske Siberian spann i løpet i år. Med i spannet er Chena sin 19 måneder gamle, flotte søster Tanana fra samme kull, som aldri har kjørt løp før! Happy trails!


Instagram bilde fra sledeturen lørdag: Chena og Vida - happy faces!

Comments