NKK utstillingen i Kristiansand



Akkurat sånn føler jeg meg etter ei utstillingshelg! Det rare er - jeg gleder meg allerede til neste show! Men nå skal vi roe ned en stund - ingen flere show før til sommeren. Første helga i april skal vi til Harstad på handlerkurs med Ida-Helene. Da er det Chena sin tur til og være med. Saija er påmeldt utstillingene på hjemmebane i Tromsø den 18. og 19. juni. Disse foregår utendørs, og er ofte svært godt besøkt av Siberian folk med mange deltagende Siberian huskies - både fra inn og utland - og høy konkuranse. Jeg stiller sannsynligvis med mer enn én hund. Avhengig av hvordan vi ligger ann med røytinga. Og så får vi se om vi i tillegg tar turen til Bodø helga før, den 12. juni, til årets første utstilling nordpå der Siberians kan delta. I år er det bare 32 utstillinger totalt i Norge der vi kan delta med vår rase - mot hele 75 i fjor. Bare åtte av disse er i Troms og Nordland. Det er desverre ingen utstillinger for Siberians i Finnmark i 2016. Både Hammerfest, Kirkenes, Skjomen og Sortland er forsvunnet fra lista. Utrolig trist for oss som syns det er stas og artig å konkurere i ringen. Men vi er heldige i år som får delta på hele fire utstillinger i Tromsø - mot bare en i fjor. Og det er jo veldig bra! Også får vi heller utvide radius og delta på noen utstillinger sørpå slik at vi får med oss flere show. Her er en liten stemningsrapport fra ei super helg på NKK-utstilling i Kristiansand - den første NKK utstillingen i år. 

Torsdag 
Early morning joy! Opp klokka 06:00 for bading av Saija - før jobb. Saija elsker gjørmebad - men badekar, skumbad og blåsing syns hun er skikkelig ufyselige greier - og det gir hun høylydt uttrykk for!

Her er hun - vår kjære, lille venn! Med fantastisk vakker, shampoduftende pels! Den fineste Sibbe-prinsessa i verden!! Klar for action!


Once in awhile someone amazing comes along...... and here I am! 


Torsdag ettermiddag
Endelig klar for avreise til Kristiansand. Saija og jeg gikk fra universitetet til flyplassen - ca en times spasertur i nydelig vårsol, mens Rune hentet ungene på skolen.

Det ble en lang flytur - med mye venting på Gardemoen - da flighten videre til Kristiansand ble utsatt hele f-i-r-e ganger. For personalet måtte ha sin lovpålagte matpause. Heldigvis fikk jeg lov til å komme ut til flyet og lufte Saija på Gardemoen. Saija ble ellevill av glede over å få komme ut av kassen sin litt, euforisk over å få tømme blæra - og ufattelig lykkelig over å få base i snøen!

Jeg har tidligere lånt transportkasse når jeg har reist med hund. Men iom at vi har flere turer planlagt nå framover, så har vi gått til innkjøp av en egen, romslig og solid transportkasse av typen SKUDO 6 (92x63x70 cm og 8.40 kg) pluss hjul. Skudo hundebur er godkjent av IATA (International Air Transport Association) til flytransport.

På flyplassen i Kristiansand ble vi møtt av en herlig vellkomstkomité: tante Anne (som hadde ordnet flott leiebil til oss), onkel Kjell og Peder. Stor stas! Og hjemme ventet en veldig happy Victor.



Her lastes Saija ombord i SAS maskinen på Langnes


Fredag
Slappe av - bytur - mere tur!



Tidlig lørdag morgen
God morgen verden! Victor er ikke helt våken enda! Vi har sovet som steiner heile gjengen! Jeg som aldri sover natta før ei utstilling!! Fantastisk deilig å være ordentlig uthvilt. We feel good! Saija og jeg tar oss en deilig luftetur - før resten av gjengen våkner til liv! Så pynting og mer pels-stell! Vi er i rute!





Ready - Action
Sørlandshallen neste! På tur inn måtte vi over en aluminiumsrist ved inngangspartiet - skikkelig skummelt syns Saija - som helst vil ha fast grunn og ikke avgrunner under seg - forståelig nok! Vell inne i hallen oppdaget Saija raskt at gulvet var såpeglatt og overhodet ikke til å stole på!! Hundene skled rundt - som Bambi på isen - både utenfor og i ringen. Jeg fikk trent og trygget Saija før vi skulle inn i ringen, men hun var fortsatt ikke helt konfortabel på det glatte underlaget, strakk derfor ikke ordentlig ut i traven, og dette kostet oss desverre CKet.

Så det ble "bare" rød sløyfe / excellent på denne første juniorutstillingen for Saija. Og fin omtale / kritikk hos dommer Liz-Beth Liljeqvist (Sverige): "Veltypat, vakkert hode og utrykk, vakker hals og rygg, utmerket benstamme og tassar, velvinklat, fine proporsjoner, tilreklig kropp for alder, kunne ta ut steget betre, litt blyg, korrekt pelskvalitet".

Saija var superdyktig, forholdene tatt i betraktning, og jeg er kjempefornøyd med innsatsen! Eksteriørmessig er hun en drøm av en hund. Dommeren ville ha en opp i høyere fart / lengre trav / større skrittlengde. Det lyktes jeg ikke med på det glatte gulvet - og dermed glapp CK. Saija er ung - bare 10 måneder - og dette er hennes første ordentlige utstilling. Det viktigste for både henne og meg, er at utstillingen blir en positiv og artig opplevelse. Dette showet var en fin start! Jeg gleder meg til fortsettelsen!


Resultater og kritikker fra utstillingen kan nå lastes ned direkte fra DogWeb:

BIR Mojo og BIM Gelido Vento Halloween Kiss sammen med dommer Liz-Beth Liljeqvist. Foto: Monica A Sundset.


Vakre Carillo Sweet Dream aka Jack kapret stor-certet og ble norsk utstillingschampion! Gratulerer Jan og Kari! 

N UCH SEJW-15 SEV-15 Zaltana Champagne Mohito aka Mojo ble både BIR og BIG lørdag, og gikk videre til show-finalen søndag. Gratulerer Bente og Rune!  Foto: Anne Sundset.






Carillo Saija på sin første utstilling som junior. Foto: Kjell Tangstad.


Søndag
Søndag var det koselig felles frokost hjemme hos Anne med familie - så mere tur med hundene (se bilder under) - og deretter avreise til Tromsø via Gardemoen.

Tusen takk til Anne, Kjell, og Peder som har huset hele familien Sundset denne helga, servert de lekreste måltider, og som stilte opp som heiagjeng og fotografer på utstillinga.

Tusen takk til min elskede som støtter meg i all mine ville påfunn - inkludert det å reise til "verdens ende" - for å kunne løpe 3 minutter i utstillingsringen med sæssa våres!

Tusen, tusen takk til kjære Gabi som passer resten av flokken mens vi er på turné! Og som skjemmer dem bort etter alle kunstens regler! Stas med oppdateringer og bilder av glade voffser på tur! You are the best!

Kjempekoselig å treffe igjen Jan - og Jack ved ringen! Og å få hilse på Bente!



Saija storkoste seg i Kristiansand / Tinnheia!

Søndagstur med Saija og Victor - storsjarmør og villbass - svigersøster Anne og Rune - før avreise med fly nordover igjen. Foto: Monica A Sundset.

Snykovet´s Victor etter Tessa av Kitwanga og Birk av Brattalid (V-kullet) og vår Saija - stor stas med damebesøk syns Victor. Foto: Anne Sundset.

Comments