Dogs4All 2016

Line og Saija i finaleringen under NM i juniorhandling 2016. Jeg sto backstage med Saija for og avlevere henne / ta i mot "lånehunden" som finalistene viste først. Men rakk akkurat og få med meg slutten av finalen - etter rask løpetur (les: sprint!) gjennom to haller og en lang gang - mellom hunder, folk og stands. Det var en fryd og se Line og Saija i finalen. De er så fine sammen! Line viser Saija så vakkert. Veldig bra presentasjon av en rase som ikke så ofte deltar i denne konkurransen. Stor stas både for meg som eier - og for oppdretterne Kari Granaas Hansen og Jan Kolpus (Carillo Kennel).

NM i juniorhandling

Lørdag 19. nov deltok vår Carillo Saija (18 mnd) i NM i juniorhandling sammen med Line Ingebrigtsen (Tromsø). De to har trent sammen hele høsten. Line er superflink med Saija - og Saija elsker Line! Det var så stas og se de to in action i ringen! Og så vellfortjent at de var blandt de topp ti finalistene som gikk videre i konkuransen og fikk delta i den store finaleringen. Det ble en lang dag for unge Saija - fra halv åtte om morgenen til klokka 3-4 om ettermiddagen - med så masse inntrykk - men hun holdt ut hele dagen og viste seg så fint. Bolt var selvsagt også med og var kjempetålmodig og flink - super miljøtrening før konkurransen dagen etter.

Masse gratulasjoner til Line Ingebrigtsen og Julia Sofie Sørum Bjørklund som begge kvalifiserte seg for finalen! Og en ekstra stor gratulasjon  til Julia som vant førsteplass! Kjempeartig!!! Og veldig rørende.

Trivelig også med selskap ringside av Rune Dalby (Lykke sin oppdretter), Rita Kramvig (som kom reisende ned med to av sine Siberians samme morgen), Line Margrete Sørum (Julia sin mamma) og Lill-Hedvik Greaker (som trener juniorhandlerne i Tromsø).

Her kan dere se Line og Saija på video, fra finaleringen, spol frem til 4:40:15.



Carillo Saija (18 mnd) i NM i juniorhandling med Line Ingebrigtsen under Dogs4All i helga. Foto: Monica A Sundset.

Julie med sin Samojedvalp. Foto: Monica A Sundset.

Rune stiller opp Bolt ringside ved Juniorhandlerringen lørdag. Foto: Monica A Sundset.

Finalistene Line og Julie. Foto: Monica A Sundset.



International utstilling og Norsk Vinner 2016

Søndag 20. november var vi klar for rasekonkurransen og Norsk vinnerutstilling.

Dogs4All er årets store happening for de som driver med utstilling i Norge. I år var det nesten 7000 deltagere. Totalt var 36 siberian huskies påmeldt konkurransen, oppdrettet i Norge, Serbia, Polen, Slovenia, Sverige, Irland, Makedonia, Spania, og Ungarn. 

Dommer var Viva Maria Soleckyj Szpunar fra Polen. 

Dette er vårt første virkelig store utstilling og vår første vinnerutstilling. Jeg er kjempefornøyd med resultatene. Bolt og Saija er fortsatt unge / ikke ferdig utviklede, og de har lite show-erfarig. Men de var så flinke begge to. Det viktigste for meg på denne turen var at dette skulle bli en positiv og god opplevelse for hundene. At vi skulle ha det morro sammen i og utenfor ringen. Og det hadde vi. 

Vår Northspring´s Green Lake aka Bolt (11 mnd) ble tredje best i juniorklasse hannhund. Han fikk rød sløyfe / excellent og følgende fine kritikk: "lovely fysical condition, exl exp of head, strong neck, still his back is soft, good movement". Bolt ble vist av meg i ringen. Bolt eier jeg sammen med Anita H Engebakken-Fjell. 

Anita H Engebakken-Fjell har også blogget om Dogs4All og Bolt, innlegget kan leses her

Vår Carillo Saija (18 mnd) ble 4. beste i sin klasse (unghund klasse tispe), fikk rød sløyfe / excellent, CK og følgende gode kritikk: "very nice condition, exl size, her body is compact, typical exp of head, nice coat, rymical movement". Saija ble vist av Line Ingebrigtsen i ringen. Jeg er kjempefornøyd med at unge Saija fikk CK i en så sterk konkuranse.

Her er alle kritikkene og resultatene fra Dogs4All.

Anita har også laget en flott bildemappe på Facebook fra utstillingen som du finner her





Julie og Bolt ringside. Foto: Monica A Sundset

Bolt i ringen. Foto: Line Ingebrigtsen.



Northspring´s Green Lake aka Bolt (11 mnd) fotografert av medeier Anita H Engebakken-Fjell utenfor utstillingslokalet, like etter at vi var ferdig i ringen.

Gratulerer så masse til BIR Ankalyn Iris Goo Goo Dolls og BIM Zaltana Champagne Mohito. Foto: Monica A Sundset.


EM-gull til Bolt sin pappa

Samme helg som vi var på Dogs4All i Lillestrøm vant Bolt sin flotte, hardtarbeidende pappa Ed gull i det Europeiske mesterskapet til International Federation of Dog Sledding Sports (FISTC) i Østeriket (FISTC CART EC 2016 i OTTENSCHLAG). Les mer om dette på FISTC sin nettside her. Han deltok i klassen to-spann herrer med musher László Domonkos fra Serbia. László er gift med Agnes Karl (Bolt sine oppdrettere).

László fullførte alle 3 dager på førsteplass i klassen mellomdistanse (MD) på sykkel med to hunder og vant gullmedalje på FISTC EM som representant for Serbia. I hans team hadde han BIS ICH CH Indian Legend of Siberian Lady aka Ed (oppdrettet av Mirjana Prpic fra Serbia) og BIS CH Northspring´s Born to Shine (oppdrettet av Agnes og László).

Varme gratulasjoner til László og Agnes med en fantastisk prestasjon!

Her kommer det bilder fra dette løpet. 



László Domonkos og hundene under EM i Ottenschlag, Niederösterreich, Østerriket. Foto: Agnes Karl.


Vom DogRun til Tromsø sommeren 2017

Søndag rakk jeg og hundene også innom Vom og Hundemat sin stand på Dogs4All. Der ble vi tatt veldig godt i mot.

Vom DogRun kommer til Tromsø sommeren 2016 (18. juni), samme helg som den store NKK utstillingen og midnightsun maraton. Da blir det fest. Vi i Kjøregruppa i Tromsø Hundeklubb er lokal arrangør!

Dette er en lavterskel konkuranse (sporten kalles canicross / CaniX på engelsk) der alle kan delta med sin hund. Om de vil gå tre og en halv km med en bitteliten hund i rolig tempo eller sprinte 7 km med en topptrent trekkhund spiller ingen rolle. Alle er velkommen! Vi gleder oss!





Reiselogistikk

Jeg var veldig spent på hvordan reisen ville gå. Bolt har ikke reist med fly siden han kom hit fra Serbia i sommer - hvordan ville han takle reisen? Og nå skulle jeg i tillegg inn og ut av tog med hund og bur og pakkenelliker..... Men det gikk jo selvfølgelig helt fint!

Denne helga ble mine to landsens hunder som normalt sover ute under nordlyset i fred og ro, kløppere på heiskjøring, hotellrom på størrelse med et frimerke, glatte hotellgulv, glidedører, svingdører, togkjøring, flytransport, og gedigne utstillingshaller med tusner på tusner av hunder (og folk) i alle størrelser og fasonger!

Alt lar seg ordne med god planlegging og gode råd fra mine gode venninne Marit som har selv har gjort samme turen før. Fly med plass til hund i bur ombord og hotell må bookes i god tid på forhånd. Denne turen fikk jeg ordnet på eurobonuspoeng! Vi to flytoget fra Gardemoen til Lillestrøm. Jeg og hundene bodde på Thon Hotel Arena vegg i vegg med utstillingshallen og det var veldig kjekt. Der kunne man booke "hunderom" til rabatterte priser for utstillere. Hotell og ustillingshall var i (kronglete) gangavstand fra togstasjonen - men vi fant fram med god hjelp av snille mennesker på veien. Mat kunne jeg bestille til rommet (jeg ville ikke etterlate hundene alene uten selskap) - Peppes pizza levert på døra - så denne helga var det "fest på rommet" to kvelder på rad!

Dette gjør jeg gjerne igjen! Kjempekoselig og treffe gamle og nye hundevenner. Også hadde jeg jo verdens beste reisefølge. Tusen takk til alle dere som bidro til og gjøre dette til en så fin opplevelser.

Og det beste av alt. Da vi landet i Tromsø midt på natta ble jeg møtt av mannen i mitt liv og vår lille datter Ingrid-Helene på flyplassen. Og ikke nok med det. Hjemme var det grønnsåpeduft i ytterdøra og nyvasket hus! Så utrolig deilig!

Neste tur går til Kristiansand i mars. På NKK-utstillingen. Jeg gleder meg allerede!



Det er viktig at reiseburet er stort nok. Jeg bruker Vari X-large hundebur til Bolt (dybde 99 cm, bredde 66 cm, høyde 76 cm og vekt 8.8 kg). Og på nett fant jeg denne trallen / universalvognen: med 4 svingbare hjul i massive gummi, lastekapasitet 250 kg, lasteoverflate 850 x 600 mm, som jeg festet til buret med stropper!


Comments