Pinnelinesett


Wonderful smell of tar in my office today. Picked up the shipment with dog sledding equipment from #vildmannensdrag in Sweeden on my way to work. Love it. Such nice handwork. #pinnelinesett #bakliner #backlines #nakkeliner #necklined #karabinkrok #screw_lock #mushinglife #workdog #sleddog #trekkhund #sledding #mushing #deiligtjærelukt #tjære


Jeg har lenge vært på utkikk etter et linesett med "pinner" som sørger for at baklinene ikke går skrått ut fra midtlina men rett frem - slik at hundene ikke drar utover men fremover / går beint. Jeg har et par hunder som "trekker utover" i spannet. Disser flytter jeg litt i mellom slik at de ikke alltid går på samme side / trekker skrått ut til samme side. Men nå vil jeg teste ut "pinne-patenten" slik at de lærer seg og trekke rett frem - og unngår belastningsskader.

Er man fingernem kan man lage slike pinner selv. Men jeg ville gjerne ha en ferdig utprøvd patent og trengte uansett nytt linesett til nysleden.

Hundekjørerbutikken (Norge) har en patent - se bilde her. Denne passer om man har lyst til og prøve pinnelinesett uten og måtte kjøpe hele linesettet nytt. Kan brukes på alle linesett, i alle spannseksjonene, og kan monteres av og på. Settet består av pinne med feste og to litt lengre bakliner (ikke midtline) og koster NOK 99 pr sett.

Jeg ville gjerne ha pinner som også tres på midtlina slik at det ikke blir minst mulig liner som hundene kan henge seg opp i. Hos Vildmannens Drag (Sverige) har de akkurat den patenten jeg har vært på utkikk etter. Se bildet over.

Jeg bestilte derfor komplett linesett for 6-spann med "spredere" / pinner i alle ledd og gleder meg til og ta det i bruk sammen med nysleden.


Her er de ulike delene av linesettet:
  • 1 st Vildmannens Stamlina med 5 mm vajer klädd med polyestersilke med invävd reflex och spridare; Längd: Wheel 2700 mm; Vajer typ: Galvaniserad.
  • 2 stk Vildmannens Stamlina med 5 mm vajer klädd med polyestersilke med invävd reflex och spridare; Längd: Team 2500 mm; Vajer typ: Galvaniserad 
  • 2 stk Vildmannens dragtamp, 6 mm reflex trimlina; Längd: Wheel 1400 mm 
  • 2 stk Vildmannens dragtamp, 6 mm reflex trimlina; Längd: Team 1200 mm
  • 2 stk Vildmannens dragtamp, 6 mm reflex trimlina; Längd: Lead 800 mm
  • 4 stk Vildmannens Dyneemic nacklina; Hakar: Med S-krok och Fixlock (plasthake)
I tillegg bestilte jeg to nye karabinkroker:
  • 1 stk Petzl karbin päronformade boll-lock
  • 1 stk Petzl karbin Oval skruvlås
Jeg fikk ikke bestilt varene via nettsiden - men fikk raskt svar per mail. Total pris inkludert frakt kom på NOK 1885. I tillegg kom moms/toll på NOK 736.

Godt råd fra hundekjørervenninne: Pass på at pinnene er festet i samme seksjon som nakkelinene. Ikke "bak" seksjonen. I tilfellet linesettet ryker!

Jeg liker også veldig godt at det er lagt inn refleks i dette linesettet.




Illustrasjonbildet fra Vildmannens Drag. Jeg legger ut egne bilder etter hvert.

Comments