Chena og Saija har tatt gullmerket i kløving


Denne helga tok vi kløvmerket i gull med Chena og Saija. Turen gikk i nydelig terreng langs traseen til Lavkarittet - vi fikk ordentlig "Svalbard-følelse" av de flotte fjellene i området! 







Carillo Saija (2 år), Chena av Viddashusky (3 år) og Vitkind's Zimbad af Magne aka "Frodo" (9.5 år) bestod prøven med glans og har nå fått godkjent kløvtesten i gull. Fra før har de kløvmerket i bronse (10 km) og sølv (20 km). Kravet til gullmerket er 40 km fordelt på to dager - og kløv med vekt tilsvarende 35% av kroppsvekta. Saija som er 20 kg bar dermed 7 kg kløv, mens Chena som er 20.5 kg bar litt mer. Snødehulens Vakre Tundra aka "Floyd" (2 år) tok sølvmerket og Frandolabbens Chaos Royale aka "Chaos" (1 år) gikk turen 2 x 20 km. Førere var Line Margrete Sørum, Julia Sofie Sørum Bjørklund, Rune Sundset og meg.

Vi startet fra Hatteng lørdag morgen og gikk via lysløypa og videre oppover Kitdalen og fortsette rundt deler av traseen til Lavkarittet opp Norddalen. Vi overnattet i telt ved et flott fjellvann etter ca 20 km og fortsatte dagen etter videre etter Lavkatraseen fram til Skibotndalen 20 km.

Turen gikk i variert terreng med et kort stykke asfaltert vei i starten til steinete sti. I perioder var løypa ganske bratt, kupert og steinete, og krevende for både to- og fire-beinte. Vi fikk i tillegg skikkelig ruskevær med pøseregn og torden den bratteste etappen. Men hundene våre er knallspreke og var kjempeflinke. De tok denne utfordringen på strak arm! Vi tobeinte er dødslistne og mørbanket i HELE kroppen etter å ha trimmet bremsemuskler og båret tunge sekker bak spreke, sterke trekkhunder som har dratt med stram line hele veien de 40 km til mål.

Det å jobbe mot / ta kløvmerkene, aktivitetsmerket og distansemerket var grunnen til at jeg meldte meg inn i Norsk Polarhundklubb like før jul i fjor. Utrolig nok medførte min innmelding i Norsk Polarhundklubb masse rabalder. Jeg mottok forargede meldinger og ble kaldt en illojal sviker. Det at jeg hadde kjøpt hunder fra showlinjer gjorde selvsagt ikke saken bedre. How could you!??? Min egen raseklubb, Norsk Siberian Huskyklubb (som jeg fortsatt er medlem i), har sitt hovedfokus på (langdistanse) hundekjøring med slede. Jfr rasestandarden, der det står at Siberian huskies skal ha karakteriske flytende og tilsynelatende uanstrengte bevegelser, og utføre sin opprinnelig funksjon i selen med å trekke en lett last i moderat tempo over store avstander. Det er imidlertid veldig få som har muligheten til å satse på / konkurrere i langdistanse hundekjøring. Jeg er elsker sledekjøring - og bruker vintermånedene til dette sammen med hundene mine - og på sommeren så trener jeg med vogn, går i fjellet, sykler mm. Nå i vinter heiv vi oss også rundt og kjørte nordisk stil konkurranse - som et første steg på veien for å merittere hundene til utstillingschampionatet - etter at de nye reglene om brukskrav trådte i kraft 1. januar. Og vi arrangerte til og med et nytt løp - Aurora Trail (jeg er aktivt med i styret i Kjøregruppa i Tromsø Hundeklubb - og sitter også i Hovedstyret for klubben). Men jeg liker også å bruke hundene allsidig - og å teste dem ut i andre bruksområder enn bare det å kjøre spann - for eksempel kløving. En strevsom fjelltur med tung last lærer meg mye om hundene mine. Om deres arbeidsmoral, fysikk, mentalitet osv. Slike turer gir i tillegg - akkurat som sledekjøring - fantastiske naturopplevelser og god trim for de tobeinte - bare på en litt annen måte. Jeg skjønner argumentet om at kløving ikke er den opprinnelige funksjonen til rasen, og derfor "ikke skal legges til grunn for avl". Men all forargelsen disse "ekstra-aktivitetene" mine har skapt, er for meg rett og slett et mysterium.  So be it! Vi koser oss med hundene våre på tur og har tenkt å fortsett med det.

Tusen takk til Line Margrete Sørum / Norsk Polarhundklubb for enda en super kløvtest i nydelig nordnorsk natur!

Og tusen takk til mine kjære foreldre som passet ungene slik at vi kunne dra på tur. Det hadde ikke blitt noen kløvtest uten dere.



Her har vi slått leir og holder på å sette opp teltene for natta. Hundene stod trygt på oppstallingswire og fant seg godt til rette. Chena sover i en ball - Saija graver seg en grop og ligger strak ut!




En liten videosnutt fra kløvturen vår med Chena og Saija august 2017


Hva er kløvmerket?

Kløvmerket er et merke man kan ta med hunden sin som medlem av Norsk Polarhundklubb. Det gir ingen titler i DogWeb / på stamtavla, men hunden får diplom og et flott lite merke - og navnet sitt i medlemsbladet Polarposten. Disse prøvene er et supert tiltak for å stimulerer til godt sosialt miljø mellom hundefolk, friluftsliv og aktiviteter med hundene.



Reglement:

Kløvtest bronse:
Vekt på kløv: 15% av kroppsvekten på hunden.
Lengte på tur: Minimum 10 kilometer (dagstur)
Eksempel: 25 kilo hund må ha kløv på 3,75 kg
Minimumsalder på hund: 18 mnd

Saija og Chena tok bronsemerket i kløving i vakre Nordlennangen i februar. 

Kløvtest sølv:
Vekt på kløv: 25% av kroppsvekten på hunden.
Lengde på tur: Minimum 20 kilometer (dagstur)
Eksempel: 25 kilo hund må ha kløv på 6,25 kg
Minimumsalder på hund: 24 mnd


Før man kan ta gullmerket i kløving må man ta bronse- og sølvmerket. Her er Saija og Chena sine diplom og sølvmerker fra Polarhundklubben.



Kløvtest gull:
Vekt på kløv: 35% av kroppsvekten på hunden.
Lengde på tur: Minimum 40 km fordelt på to påfølgende dager.
Eksempel: 25 kilo hund må ha kløv på 8,75 kg
Minimumsalder på hund: 24 mnd

Saija og Chena tok gullmerket i kløving denne helga på tur over fjellet til Skibotndalen fra Hatteng (Lavkarittet sin løype). Og dermed var årets mål om bronse, sølv og gull-merkene i kløving på de to flotte jentene våre nådd! Mission ackomplished! Veldig artig! Neste ut er Bolt og Vida. Håper vi rekker i allefall bronsemerket i kløving på disse to før vinteren kommer.

Les mer om kløving her:
Tre ganger Håkøya rundt - trening mot kløvtest April 2017



"Målbildet" tatt i Skobotndalen søndag ettermiddag etter to dager på fjellet - offline: Julia med samojeden Floyd som tok sølvmerket, meg med Saija som tok gull og et år gamle Chaos som var med for turen sin del, Rune med Chena som tok gull og Line med ni og et halvt år gamle Frodo som tok gull!






Endomondotracking og kart fra første etappe (20 km) fra Hatteng opp til vannet Govdajévri der vi overnattet i telt.


Og her er track-record fra andre etappe (20 km) ned av fjellet til Skibotndalen.




Chena syntes det var deilig å kjøle seg ned / drikke fra de mange elvene underveis på turen. Det var godt drag i lufta så vi var lite plaget med insekt på turen.




Saija og jeg på starten av etappe to - dag en. Begge hundene jobbet godt og trakk hele veien på tross av det tunge kløvet.

Saija søndag morgen - flink jente som slapper av før vi skal avgårde igjen!

Vi deler lunsjen broderlig! Litt til meg og litt til deg! Det er ingenting å si på matlysten!

Veldig koselig å få ha med seg kjæresten sin på fjelltur med overnatting i telt!






Comments