Valper født 14. januar 2018


Saija & Ingrid-Helene en uke før termin © Ida-Helene Sivertsen Photography


Fødselen til Saija gikk som en drøm. Hun spiste og drakk godt mellom øktene. Var rolig og konsentrert og passet godt på valpene sine. Seks nydelige, vitale og dypt etterlengtede flotte valper ble det. Det er et like stort mirakel hver gang. Og ekstra stas fordi det er så lenge siden sist vi hadde valper. Nå er jeg bare glad og lykkelig for at fødselen gikk så fint. Og at valpene er jevne, friske, robuste og spiser godt. Utrolig koselig med variasjon i farger og like mange av hvert kjønn. De er så fine alle sammen. Og Saija er superflink mamma.

Nå har ammetåka kommet sigende inn - tykk og ullen - jeg går i en lykkerus - totalt i min egen boble! Jeg kan ikke få nok av deilig barsellukt og valpelyder. Valperommet er som en magnet! Jeg tror jeg bare flytter inn og blir der i noen måneder!

Les mer om mamman AD Carillo Saija her og pappan N UCH Tobake Axl Rose aka "Stark" her.

Stark eies av Rita Winther Kramvig, Kennel Arctic Pearl, og jeg er utrolig glad for det nære og gode avlssammarbeidet og vennskapet med Rita.



Happy, energetic Saija - the last puppy just born and still wet


Exciting long day in the delivery room. Saija is doing an amazing job - so calm and caring - and the puppies - three boys and three girls - are busy eating and sleeping like they should be:

1. Dun (male 400 g) - Snykovet's Craigh na Dun
2. Anna (female 419 g) - Snykovet's Abandawe
3. Lally (female 442 g) - Snykovet's Lallybroch
4. Sassy (female 430 g) - Snykovet's Sassenach
5. Jamie (male 420 g) - Snykovet's Jamie
6. Willy (male 410 g) - Snykovet's Mr. Willoughby

The first puppy was born early this morning at 6:40 and the last 16:20.

I totally forgot how small they are such little ones, and how good they smell and the amazing sounds that they make.

Father to AD Carillo Saija's puppies is N UCH Tobake Axl Rose aka "Stark" owned by Rita Winther Kramvig, Kennel Arctic Pearl, Norway and bred by Thomas Hueneburg, Tobake Siberian Huskies, Ireland.








Snykovet's Craigh na Dun 
Født 6:40
Den førstefødte var en flott "mini-Stark" på 400 g som har fått navnet Dun.



Snykovet´s Abandawe
Født 7:41
Nummer to var en lekker sort og hvit tispevalp på 419 gram med kjælenavnet Anna.



Snykovet's Lallybroch
Født 10:05
Deretter kom en nydelig tispevalp: Lally - den største valpen - med høyest fødselsvekt på 442 g. Kullet er imidlertid jevnt og fint på størrelse - og variasjonen i vekt er liten - Dun er den minste på 400 gram. 


Snykovet's Sassenach
Født 11:15
Og så kom nummer fire, Sassy, en skjønn tispevalp på 430 g. Jeg er faktisk litt usikker på fargen på Lally og Sassy! Er de lys grå eller lys rød!??


Snykovet´s Jamie
Født 12:44
Og tenk - nummer fem var en sjokoladebrun nydelig hannhundvalp! Akkurat som jeg ønsket meg og hadde håpet på i dette kullet! Jamie veide 420 g.



Snykovet's Mr. Willoughby
Født 16:20
Siste mann ut var Willy, en nydelig sort og hvit hannhundvalp, 410 g. Det varte noen timer før han kom - men da jeg tok Saija ut på en liten luftetur / beinstrekk bak huset - kom han som en rakett - og ble født rett på skaresnøen. Jeg fikk løftet han opp med en gang, Saija var rask til å bite av navelstrengen, og så bar det rett inn i valpekassen igjen til de andre.

Comments