Rypegenseren / Ptarmigan pullover


Denne høsten har jeg vært travelt opptatt med et "hemmelig" og veldig artig prosjekt som jeg har kost meg masse med: design og strikking av genser til Norges Jeger og Fiskerforbund (NJFF) sin strikkekonkurranse. NJFF fikk inn hele 50 flotte bidrag. Denne uken ble vinneren annonsert. Jeg vant ikke! Men nå kan jeg endelig dele oppskriften min med dere! 

Genseren er inspirert av den nordnorske vinteren med nordlys, snøkrystaller, ryper og rypetråkk langs sledesporet. 

Oppskriften finnes både på Norsk (link) og Engelsk (link) og er nylig publisert / tilgjengelig på nettsiden / databasen Ravelry.

Jeg har også lagt ut flere bilder på Instagram #PtarmiganPullover #Rypegenseren

Nå har Norges Hundekjørerforbund utlyst en tilsvarende strikkekonkurranse med deadline 1. april. Kanskje rekker jeg lage en ny genser til da!? Vi får se! 



Her er genserne jeg har strikket så langt. Holder på med en femte nå - men så skal jeg videre på neste prosjekt/konkurranse.

a og c = herremodellen, mønster, farger, garn finnes i oppskriften på ravelry
b = damemodellen, rypene er litt mindre, kratt i stedet for stjernehimmel, mønster, farger, garn finnes i oppskriften på ravelry

a, b, c har raglanfelling

d = er en "ekstravagansa" genser der jeg har gått litt "bananas" og gjenbrukt mønsteret fra bolen på armene og også oppe på genseren. På denne genseren har jeg laget rundfelling oppe - i stedet for raglanfelling. Dette er "fristrikk" - og jeg har ikke inkludert denne i Ravelry oppskriften. Men den er enkel å lage om du har litt strikkerfaring.




Fremsiden til den engelske oppskriften som er publisert på Ravelry



Skjermdump fra Ravelry



Comments