Montering av brems og nom-forspenning på Fjellpulken


Nypulken vår med Nom-forspenning og brems fra Fjellpulken - FØR montering!

Vi skal kjøre Herringen Trail i februar og trenger dermed pulk for merittering i nordisk stil 2-spann til utstillingschampionatet. Vi skal kjøre med hundene i liner (ikke stivt drag) forann pulken og må etter reglene også ha brems. Fjellpulken selger en bøyle (kalles nom-forspenning) som kan festes på samme sted som draget til pulken. Baklinene festes så i bøylen. Når man skal ha brems på pulken bør den være minimum 140 cm lang. Man kan teknisk sett montere brems på kortere pulker også, men de kan lett bli for baktunge. Vi valgte derfor følgende utstyr: Fjellpulken Xcountry 144, Fjellpulken brems til modell 144 og nom-forspenning til pulk fra Fjellpulken. Vi bruker bakliner som festes i nom-forpenningen - nomeseler til hundene slik de er vant med - og magebelte med strikkline til pulken fra skikjører. Pris for hele pakken kom på ca 8000 kroner.

Prosjekt montering av nom-forspenning på pulk skulle vise seg litt vanskeligere enn først antatt..... Vi er jo bare noen skarve akademikerer og ikke spesielt fingernemme av oss. Nedenfor er arbeidstegningen som fulgte med nom-forspenningen. Spikrene som man skulle feste de to festepunktene på pulken - til krokene som strekker seg fra nom-forspenningen - krever spesialverktøy for montering. Så dette var så langt som vi kom i første omgang!

Det var på ingen måte intuitivt hvordan brems og Nom-forspenning skulle festes i den nye fjellsport pulken. Lite hjelp i tegningene som fulgte utstyret. Null info eller bilder på nett om montering. Skulle vi virkelig drille HULL tvers gjennom skroget på den splitternye dyre pulken!!??? Enn om den sprekker!?? Her trengte vi gode råd! Og mot for og sette i gang.

Godt vi ikke er alene om og handle pulk til nordisk stil konkuranse / merittering mot championat i disse dager. Tusen takk til Rita sin nevenyttige mann, Terje, som allerede hadde konsultert Fjellsport om saken på telefon, og som kunne bidra med krisehjelp da vi møtte veggen - opptil flere ganger.

Dette er blogginnlegget om hvordan vi til slutt kom i mål! Steg for steg montering av nom-forspenning og brems på ny-pulken fra Fjellpulken.



Montering av nom-forspenning


Lørdag kveld! Endelig i gang med helgas store prosjekt! Montering av nom-forspenning og brems på xcountry144 Fjellpulk. Festet til nom-forspenningen skulle settes fast i pulken med såkalte popnagler. Dette må gjøres med en spesiell popnaggeltang. Vi brukte i stedet skruer 4x25 mm.

Rune driller hull i glassfiberet til pulken for og feste nom-forspenningen.

Vi har drillet hull og skrudd fast feste til nom-forspenning på pulken.

Festet til nom-forspenningen. Oversiktsbilde. Festet er ca 60 cm bak på pulken. Forspenningen skal stå i "spenn". Den festes med strikkliner.

Montering av nom-forspenning på pulk. Det ble en dum vinkel på kroken til nom-forspenningen så jeg brukte et tau til og lage en hempe / feste i stedet.

Strikken skal være stram når nom-forspenningen står i "øvre" stilling. Kroken er festet ca 60 cm bak på pulken.

Nom-forpenningen "henger" i to "kroker" forann på pulken. Disse har to reimer. Jeg stoler ikke helt på denne patenten og kunne tenke meg en ekstra sikring - strips feks, eller ei line rundt.

Baklinenen til hundene er festet i nom-forspenningen.

Montering av brems

Monteringsanvisning fra Fjellpulken.

Denne merkelige duppeditten må bort før monteringen kan starte.

Xcountry144 pulken har en duppeditt bak som må drilles løs / fjærnes før bremsen kan monteres. Den står rett og slett i veien! Det ser litt brutalt ut og måtte drille seg gjennom popnaglene som er brukt. Og man står igjen med hull i skroget. Disse bør tettes slik at man unngår lekkasje av vann inn i pulken.

Bremsa består av to deler. Del 1 monteres først / skrues fast i pulken. Det skal være en skive mellom de to delene. Og en skive på innsiden av pulken.

Del 1 av bremsen sikres / holdes på plass med tre tvinnere før vi kan starte borringen av hull til skruene / mutterne. Bremsen skal ligge opptil "trekket" til pulken. Forsiktig så du ikke driller gjennom den røde duken i prosessen.


Drilling av hull til pulkbremsen. Start med det midterste hullet bakerst og jobb deg fremover. Disse mutterne er 6mm.

Skruen passer perfekt i beslaget til bremsen. Skiva skal være på innsiden av pulken.

Alle skruer på plass bortsett fra de to siste 8mm skruene skal skal forankre bremsedelen / del 2 av bremsa.

Her er den siste store skruen som fester del 2 til del 1 og pulken også kommet på plass.

Strikken hektes i den nederste stålringen. Da er pulken klar til og tas i bruk!


Gabi tester ut pulken med Chena og Jon Snow. Foto: Monica A Sundset.
Gabi på ski bak pulken. Tur på Alapmoen Feb 2017.

Comments

  1. Hei!
    Fin guide! Jeg har samme pakke og har prøvd flere ganger å sette igang med montering av sulamitten. Men hver gang har jeg gitt opp da jeg har støtt på utfordringer jeg ikke føler meg komfortabel med. Derfor ble jeg kjempeglad når jeg fant denne guiden nå!
    Jeg lurer allikevel på en ting. Hvordan tettet dere de tre hullene som blir bak på skroget når man tar bort den snåle Plass greia som er iveien for bremsen?

    ReplyDelete
  2. Hei!! Så flott og høre! Da er jo "mission ackomplished" :-) Planen er at vi skal tette de tre hullene i skroget etter "plastdingsen" som stod montert bak med Sikaflex 291i lim-/tette-/fugemasse, silikon eller lignende! Når vi kommer så lang :-) MEN først skal vi kjøre Herringen Trail!

    ReplyDelete
  3. Heisann.
    Flott info om pulken)

    Vet du vekten på den ferdig montert?

    Preben

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Preben! Takk for hyggelig chat på Facebook. Hva var det vi fant ut til slutt? 13 kg :-)
      Mvh Monica / Kennel Snykovet

      Delete

Post a Comment