Saija og Chena tok bronsemerket i kløving i Nordlennangen i helga


Superflinke kløvhunder! Bronsjemerket ble tatt av Bamse, Floyd og Ayla (samojeder) og Chena, Saija og Lærke (siberian husky). I tillegg deltok Chaos og Frøya (samojed), Taiga (husky) og Ærla (lagotto) på turen uten kløv. Foto: Kjell Conradsen. Det kommer en liten reportasje fra vintertreffet i Polarposten, medlemsbladet til Polarhundhundklubben, etterhvert.


Et av 2017-prosjektene mine er at jeg skal ta Polarhundklubbens merker: Kløvmerkene, distansemerket og aktivitetsmerket. Les mer om kravene her. Jeg har stor sans for variert bruk av hundene - og jeg liker virkelig Polarhundklubbens ide om og stimulere til økt og variert aktivitet med hundene blandt sine medlemmer - og muligheten for og dokumentere dette med prøver som kløvtesten. Veldig bra!

Lørdag denne helga bestod Carillo Saija og Chena av Viddashusky kløvtesten i bronse. Testen består av en 10 km tur med vekt tilsvarende 15% av kroppsvekta i kløvet. Vi hadde selvsagt trent på forhånd slik at hundene var godt forberedt. Kløving er flott fysisk og mental trening. Hundene må lære seg og manuvrere kløvet i terrenget mellom busker og kratt - og i bakker opp og ned. Kløvtesten er også fin miljø trening sammen med andre hunder. Både Saija og Chena syntes dette var stor stas og koste seg på turen. Me too!

Det var sytten grader minus på tur over Breivikeidet til vintersamling i Polarhundklubben i Nordlenangen. Frostrøyk av havet og nydelig - alldeles praktfullt vær! Sol på snødekte Lyngsalper! Vi var tre biler med hundefolk fra byen som tok ferga over til Svendsby denne morgenen. Ingen ordentlig fergetur uten nystekte vafler eller sveler! Denne gangen deilige vafler til litt trøtte hundeeiere på tur - en av dem rett fra nattevakt.

Vel fremme på Mo - parkeringsplassen ved veienden i Nordlennangen - ble alle kløvene kontrollveid (hundenes vekt var dokumentert / bevitnet hos veterinæren på forhånd) - løype og prøve forklart - og så gikk vi avgårde i samlet flokk i kjempeflott terreng langs havet. Nydelige steinformasjoner, orange sol på snødekte fjell, glade hunder og folk på tur.

Jeg bruker TOGO kløvet fra Seleverkstedet til våre hunder. Selverkstedet syr ikke kløv på vinteren, men jeg hadde kjempeflaks for de hadde et ekstra uavhentet kløv i rett størrelse som de kunne sende og dermed kunne jeg ta kløvtesten med både Saija og Chena samme dag. De to frøknene trekker selvsagt like godt selv om de har vekt på ryggen - så jeg får god trim jeg også med og bremse dem i terrenget. Veldig glad for at jeg hadde tatt på skikkelige isbrodder - og at magebeltet holdt stand.

Med på turen var Bamse, Floyd, Chaos, Frøya og Ayla (samojedhunder), Lærke, Taiga, Saija, og Chena (huskyer) og Ærla (lagotto) sammen med Line, Kjell, Julia, Roy-Philip, May-Elin, Pål-Gunnar, Aleksander og meg (mennesker). Gratulerer til de 6 hundene med eiere som tok bronsemerket i kløving denne lørdagen: Floyd, Lærke, Ayla, Chena, Saija og Bamse.

Line har opprettet en Facebookgruppe for alle med polarhunder i Troms og Finnmark. Her kommer bla info om samlinger, kløvtester med mer i regi av Polarhundklubben. Velkommen! Se link her

Les om hvordan du tar kløvtesten her

Les om kløving med hund her

Bildemappe fra turen finner du her









Samling i Nordlenangen: Vi møttes på parkeringsplassen på veienden på Mo - og fulgte et tråkk gjennom nydelig terreng langs havet. Endomondo kartet til høyre viser "sporet" vårt fra turen. Bilder fra turen: Monica A Sundset.

Comments