Tre ganger Håkøya rundt - trening mot kløvtest



Neste helg skal jeg til Signaldalen for å ta Norsk Polarhundklubb sin kløvtest i sølv med Saija og Chena. Distanse: 20 km - med vekt i kløvet tilsvarende 25% av kroppsvekt. Vi kjører fra Håkøya tidlig søndag morgen og starter ut fra Fossli i Signaldalen klokken 11 på formiddagen. Hundenes vekt på dokumenteres på eget skjema (for kløvprøven) hos veterinær før prøven. Kløvet veies ved prøvestart slik at det veier 25% av kroppsvekt.

Saija blir to år 26. april så det holder akkurat i forhold til kravet om at hunden må være 24 måneder for og ta sølvmerket. Saija og Chena tok begge bronsemerket i kløving i begynnelsen av februar. En nydelig tur i fantastisk terreng og trivelig selskap i Nord-Lenangen. Håper det blir mange som hiver seg med denne gangen også!

Vi er godt i gang med treningen. Jeg maltrakterte beina mine i de nye harde fjellskoene mine på turen rundt Håkøya fredag, og har saftige vannblemmer mellom alle tærne! Men heldigvis så hadde vi compeed på lager - så det ble ny tur både lørdag og søndag. Ca 35km kløvtur sammenlagt denne helga - tre ganger Håkøya rundt. God trening for anklene. Og superflinke hunder som varmer opp til kløvtest med Polarhundklubben neste helg. 

Saija og Chena storkoser seg med kløv på ryggen og er helt upåvirket av at jeg har økt vekta i kløvet over tid. Vekt på kløvet når vi trener nå er 5 kg. De trekker og jager på like fult. Og det er nydelig vær og skikkelig vårstemning i fjæra på Håkøya nå. Stor flokker med snøspurv, ærfugl, grågås. Tjelden har dannet par. Og hestehoven er begynt og titte frem der snøen smelter.

Unge Bolt må vente til han har passert 18 måneder (i juni) før han kan ta merket. Da kan han ta bronsemerket i kløving, distanse 10 km og med lettere vekt enn sølvmerket (bærer 15% av kroppsvekt). Jeg har bare to kløv så jeg får uansett bare med meg to hunder i gangen.

Les mer på Polarhunder i Troms og Finnmark sin facebookgruppe her.

På Streif har nylig laget en kjempeflott artikkel om kløving med hund som dere kan lese her

Non-stop har også skrevet en fin artikkel: På kløvtur med hund.

Helga deretter kjører jeg nordover til Hammerfest på utstilling med Saija og Bolt, så nå går det slag i slag fremover. 





Comments