Dalmatineren Marley på ny genser


Lykke er også veldig fornøyd med den nye genseren og syns det er deilig med snø og skitur sammen med Ida-Helene!

Denne helga kom jeg i mål med julegaven til Ida-Helene som hadde ønsket seg en rød genser med sin egen dalmatiner Marley på. Jeg kunne ikke finne noen dalmatiner strikkemønster på nett - og selvsagt slettes ingen som lignet på Marley - så da måtte jeg lage mønsterdiagrammet selv. Det gikk overraskende lett og var kjempemorsomt å strikke! Her er resultatet - ferdig montert og dampet og klar for bruk. Veldig fornøyd. Og det ser det ut som Ida-Helene er også!

Jeg får mange spørsmål om bestilling av genser. Og om kjøp av oppskrifter. Jeg strikker ikke på bestilling. Og jeg lager bare én av hver genser. MEN oppskriftene mine får dere gratis her på bloggen. Del gjerne bilder av genserne dere lager med hashtagen #Snykovetgenseren på Instagram og Facebook.


Oppskrift Dalmatinergenser (str S - dame)

Garn: Nydelig, tynt islandsk ullgarn (Lettlopi) i rødt, hvitt, mørk brunt (til prikkene). Pluss noen ekstra farger til bordene rundt dalmatiner-rekken (mosegrønt og grått).

Pinner: Rundpinne og strømpepinner nr 4.

Bolen: Legg opp 174 masker. Strikk 6 omganger rett, så en omgang med kast, to sammen, kast, to sammen, for og lage "taggekant". Gjennta 6 omganger senere for hull-/blonder-effekt. Så skrikkes rett opp 27 cm. Ingen felling på bolen før du kommer til armhulene. Der felles 12 masker på hver side til "armhulene".

Armer: Legg opp 44 masker. Strikk "taggekant" som på bolen. Øk 2 masker per syvende omgang. Armene skal være 44 cm lange. Fell 12 masker på undersiden av armen. Strikk 2 like armer.

Strikk deretter bolen og armene sammen. Se diagram med dalmatiner nedenfor.

Felling for hals: Strikk sammen bole og skuldre. Fell på hver side under armene 2 masker på hver arm. Felling fra ca omgang 22, jevnt og trutt, først hver 6. omgang, så hver 5., så hver 4, så hver 3. Hals: 2 rett og 3 vrang. Fest tråder og damp genseren.

Snykovet-strikk: Linker til oppskrifter / bilder av ulike modeller

Det er ekstra morsomt når genseren sitter som støpt. Flyturer og reiser er perfekt til strikking, så denne genseren ble ferdig på rekordtid iom at det har vært mye farting i det siste.

Jeg lager bare én av hver modell av Snykovet-genserne. Jeg syns rett og slett det er kjedelig med "masseproduskjon". Både for meg og for den som skal bære genseren. En genser skal være unik - one of a kind.

Utgangspunktet for genseren er dette bildet av Marley og Ida-Helene som jeg tok under Blåbyutstillingen på Sortland nå i høst. Bruk gjerne diagrammet om du vil strikke din egen dalmatiner-genser. Det er enkelt å flytte rundt på prikkene slik at de passer for din dalmatiner.


Ryktene sier at det nærmer seg jul. Nå er heldigvis den første julegaven i boks! 

Comments