Førsteplass på Beaskádas 300 13. Jan 2024 (100 km)

Stemningsbilde fra målgangen. En veldig fornøyd hundekjører med lederhundene Lala og Skádja.


Ida-Helene og hundene vant sin klasse på Beaskádas 300 (100 km, 8-spannsklassen) i konkurranse med 2 andre siberian husky spann (åpen klasse). Det ble dermed også en 1. premie på trekkhundprøve for smellvakre, tøffe Denali og den tredje 1. premien i boks til Skádja som dermed har det hun trenger til det norske trekkhundchampionatet. Nova og Balder har allerede sine trekkhundchampionat i boks.  

Løpsspannet bestod av:
  • Skádja av Slidre Fiord (8,5 år)
  • Gråbeintunet’s Lala (blir 8 år 21. feb)
  • NTCH Nova av Viddashusky (blir 5 år 15. feb)
  • Denali av Chi-Ka Siberians (3 år)
  • Gråbeintunet’s Chloe (blir 8 år 21. feb)
  • Hilma (4 år)
  • NTCH Framover MK Atletiske Balder (blir 3 år 9. mars)
Unghundene våre, Snykovet’s Yukon og Snykovet’s Nahanni, er fortsatt akkurat litt for unge til å kjøre løp men gleder seg til å være med litt senere i sesongen! Og Bolt trives best på litt kortere turer.



Prisutdeling i Alta

Resultatliste (inkludert obligatorisk hvile på sjekkpunkt)

  • 1. plass Ida-Helene Sivertsen 12:54:00 (snittfart 13.3 km/t, faktisk distanse 103.6 km)
  • 2. plass Andreas Hansen 14:11:00
  • 3. plass Tanya Kristiansen 14:34:00

Ida-Helene oppsummerer årets første løp

For en spesiell og overveldende opplevelse å vinne sitt første hundeløp/klasse, - særlig når jeg stort sett alltid er i baktroppen. Ekstra gøy!! 

Takk for oss denne gang, fine Finnmark - for at hundene og jeg fikk to fine turer fra Suolovuopmi Fjellstue til Bingis og tilbake igjen til mål.

I år meldte jeg meg på i klassen 2x50 km (6-8 spann) da jeg ikke følte meg klar for å kjøre 230 km- klassen siden jeg var mye syk i sommer/ høst. Det var vanskelig å få trent nok på barmark, men heldigvis kom snøen tidlig til Tromsø og vi fikk en kanon sesong på slede fra november - januar.

Jeg kjørte med 7 hunder i år; Skádja, Lala, Chloe, Nova, Hilma, Balder og lånehunden Denali.

Ida-Helene sammen med Hilma og Denali - vi venter på ferga til Lyngen på tur nordover


Det ble ikke tatt mange bilder på turen da lyset var flatt og ikke så spennende. Men jeg koste meg på sleden hele tiden, også i mørket. Det var litt koselig å slippe å ha kubjella på sleden, og bare høre hundene som jobbet og lyden av hundespann, vind og krispy snø.

Det var fin temperatur, kaldt og fint for hundene.

Vi hadde masse fine passeringer av 14-spannene og 8- spannene når vi møtte de langs løypa, og bare en gang fikk vi noe linekrøll da vi skulle møte et annet spann, alltid litt kaos og løse opp en floke med 2 hundespann - men det gikk helt fint. Det var litt trangt å passere hverandre akkurat der.


Jeg er veldig fornøyd med effektiviteten min på sjekkpunkt, jeg husket rutinene, var skjerpet og fikk gjort det jeg skulle før hundene skulle nyte suppa og sove før neste etappe. Alle hundene fikk massasje også.


Må bare si at det var utrolig hyggelig stemning blant kjørerne på fjellstua, særlig gøy var det å bli kjent med juniorkjøreren Narve Krempig og familien, vi hadde det artig med mye fliring og godt humør rundt bordet - selv om man var sliten (særlig jeg som sprang opp alle bakkene i full hundekjørerstil - som en ballong.)

Det blir veldig spennende å følge med Narve Krempig når han skal kjøre Finnmarksløpet junior i mars! Gratulerer med et utrolig bra løp i helga!

På sleden

På siste etappe mot mål fikk jeg se to refleksgule klinkekule øyne 2-300 m foran spannet når den snudde seg mot oss. De har jeg sett før. Det er spesielt og alltid litt skummelt å møte på rovdyr langs løypa, særlig aleina i mørket, men gaupa er sjelden - og jeg hadde samme opplevelse i samme område når jeg kjørte FL600 i 2022. Hundene ville helst forbi, og komme seg videre.

Etter 12 t 54 min passerte vi mål og ble første hundespann i mål i min klasse - 100 km klassen.

Tusen takk for turen Skádja, Lala, Nova, Hilma, Balder, Chloe & Denali.


Toppen av kransekaka var at alle hundene fikk 1. premie i trekkhundprøven for Siberian Husky, og Skádja kan nå smykke seg med tittelen NORSK TREKKHUNDCHAMPION (når prøven blir registrert i dogweb) da hun fikk sin siste 1. premie på trekkhundprøve.

Superstolt hundekjører og eier for verdens beste Skádja.

I spannet har vi nå 3 x trekkhund-champions: Nova, Balder & Skádja.

Gratulerer til alle kjørere som gjennomførte!

Tusen takk til nabo Rita Sæther som ga oss tørrhøy slik at vi fikk tak i det til sjekkpunktet da Felleskjøpet Tromsø var utsolgt. 

Tusen takk til Ira M. Bæhr for fantastiske fine reinskinnsvotter - de skal tøyes og bøyes slik at de blir mer formet etter hendene mine.

Tusen takk til Jørgen Kristoffer Larsen og Andrea Helen Løvvoll Luneng for lån av vakkerjenta Denali.

Tusen takk til alle som har heiet, kommentert og sendt meldinger underveis - det er så koselig og det gir så mye support og motivasjon til en trøtt og sliten hundekjører!

Tusen takk til Rune Sundset som passet og foret hundene som var igjen hjemme: Yukon, Nahanni & Bolt.

Tusen takk til Monica A. Sundset som var med som handler og var sportskommentator og brukte veldig mye av tiden til å ta bilder og oppdatere både på Instagram og Facebook.

Takk til Alta Trekkhundklubb for et utrolig bra arrangement, dette er 4 året jeg deltok.

Takk til Bussring AS for at jeg fikk fri fra jobb til å delta på løpet

Og til slutt tusen takk til alle sponsorene som har trua på Team Snykovet.

Polar Seafood Norway, Dyrefor, Sara Duodji, DogVitality, Solberg Pettersen, Økoråd Narvik, Orbiloc - The Safety Light, VIP dogwear & Imja Duodji.


Comments