Tredjeplass på Bergebyløpet N70 9-10. feb 2024 (110 km)


Ida-Helene / Team Snykovet kom inn på en sterk 3. plass i 8-spannsklassen 110 km (åpen klasse) med 7 hunder - 6 tisper og 1 hannhund på årets Bergebyløp. Alle hundene i spannet fikk i tillegg for denne prestasjonen 1. premie på trekkhundprøven.

Spannoppsett:
Lala - Skádja (i led på første etappe, i point på andre etappe)
Denali (lånt Brennmoen Kennel) - Hilma (i point på første etappe, i led på andre etappe)
Nova
Balder - Chloe

Start kl 23:00 fra Nyborg 1 - Snitthastighetene på første etappe (62 km)
34. Pauliina Mäki 12.4 km/t (Siberian huskies og Alaska huskies)
33. Mikko Paajanen 12.1 km/t (Siberian huskies fra Matti Salmi)
30. Ida-Helene Sivertsen 10.8 km/t (Siberian huskies)
32. Andreas Hansen 9.7 km/t (Siberian huskies)
31. Trond Arne Liavik 8.9 km/t (Siberian huskies)

Hvile på sjekkpunkt Nyborg 1 (Varangerbotn):
34. Pauliina Mäki 4:20
33. Mikko Paajanen 4:25
30. Ida-Helene Sivertsen 4:29
32. Andreas Hansen 4:29
31. Trond Arne Liavik 5:25

Målgang i Tana - Rustefjelbma / Tana Vertshus. 
Snitthastighetene på andre etappe (42 km):
34. Pauliina Mäki 15.6 km/t
33. Mikko Paajanen 15.5 km/t
30. Ida-Helene Sivertsen 12.0 km/t
32. Andreas Hansen 11.2 km/t
31. Trond Arne Liavik - brøt ca 2 mil før mål


Link til resultatene fra løpet.


Ida-Helene oppsummerer: 

Tusen takk for oss Finnmark, jeg føler på en enorm takknemlighet.

Bergebyløpet N70 har de siste årene vært årets høydepunkt for sesongen, og tidligere har jeg kun kjørt 240 km-klassen. Da også med mål som å fortsatt holde på kvalifiseringen min til Finnmarksløpet.
Året i år har vært preget av mye sykdom, særlig sommeren og høsten - og jeg visste ikke om jeg kom til å klare å få hundene i en slik form og kondisjon at det ble noe annet enn bare sprintløp. Heldigvis kom vinteren tidlig til Tromsø, og vi fikk gode muligheter til å kjøre slede allerede fra november.

Dette er tredje gangen jeg kjører Bergebyløpet og det er rart med det, men føler meg som hjemme i dette området. Jeg kjenner på en indre ro, selv med rovdyr rundt oss på sporet. I år kjørte jeg 110 km klassen hvor vi kjørte inn til en 3. plass, selv om jeg startet med 7 hunder. Takk til hundene Hilma, Lala, Skádja, Denali, Nova, Chloe & Balder. Takk for en veldig fin tur over vidder, fjell og elv.


Etappe 1 var 62 km (Bergebyrunden), og det var tøffe spor som var ganske myk i starten noe som gjorde at jeg og hundene sank litt igjennom. Det var rundt -30 grader men det var absolutt levelig. Men det var betydelig kaldt for allerede etter en time på sporet døde både telefon, gps og powerbank

Time etter time gikk og det var fortsatt like mørktAnte fortsatt ikke hva klokka var, men jeg var sikker på at jeg kjørte saktere enn det jeg hadde planlagt å gjøre fordi jeg kom aldri frem

Det var mye rare lukter på løypa, elg, rein og rovdyr. Territoriale rever skrek mens vi bevegde oss nesten lydløst avgårde.

Endelig kom vi til sjekkpunkt. Der var det enda kaldere, men jeg fikk hundene på halmen, dekken på, potesokker av og gitt hundene kjøttsuppe med tørrfor og frysetørket vom. Alle spiste godt og fikk god hjelp fra superhandler Rune Sundset på sjekkpunkt til diverse småting (På Bergebyløpet kan hundekjører få hjelp til hundestell av handleren sin). 


Jeg sov godt i sittende stilling i bilen på sjekkpunkt, brukte Rune si jakke som dyne. Fikk ca 1,5 time med søvn før jeg skulle ut igjen og begynne med hundestell. Kjente allerede når jeg våknet at jeg var ganske redusert. Feber, kvalme og svimmelhet. Det å spise smertestillende og karre seg ut i kulda var ganske heftig. På med masse klær, og ut på siste etappe.

Var rimelig sliten når alle potesokkene var på, men et minutt etter planlagt utkjøring var jeg på sporet på tur mot mål og siste etappe. 42 km. Vi skulle fra Nyborgmoen/ Varangerbotn (sjekkpunkt) over Seidafjellet og følge Tanaelva opp til Rustefjelbma/ Tana.

Hundene hadde god flyt over fjellet og ned på elva. Jeg fikk tatt noen bilder med telefonen, men i det vi traff Tanaelva døde alt av gps og telefon. Der var det nok nærmere -35 grader. Sjelden har jeg hatt angst for kulda, men øynene begynte å svi. Kulda tok tak rundt meg, og jeg danset litt på sleden for å forsikre meg at jeg fortsatt hadde sirkulasjon

Etter langt om lenge krysset jeg Isveien og i det fjerne så jeg Rune, da visste jeg at det bare var noen få hundre meter til mål.

I mål stod det frivillige, veterinærer, rennledere, TD’er og mange fler. Jeg valgte å ikke kjøre med dekken på noen av hundene, kun sokker. Veterinærene var fornøyde med kondisjonen til hundene, og ingen hadde tapt seg noe særlig mtp kulda og distansen. Body Condition Scoren (BCS) var den samme som når vi kjørte ut. Hundene var meget fornøyd og hadde et friskt og fint trav/ galopp inn mot mål!



Tusen takk for alle som har heiet på oss og fulgt med!

Tusen takk til Rune Sundset som har vært superhandler på dette løpet, men også sjåfør - det har vært en sjelden lykke å være passasjer - når jeg nå er blitt yrkessjåfør.

Tusen takk til Monica A. Sundset som har passet på de andre hundene hjemme (Yukon, Nahanni & Bolt) og vært på sledetur med de og oppdatert alle om hvordan jeg lå an på løypa og i løpet.

Tusen takk til Jørgen Kristoffer Larsen og Andrea Helen Løvvoll Luneng for lån av Denali-jenta på nok en Finnmarkstur.

Som ikke det var nok så fikk jeg også en hyggelig Mail fra Optimal Hund i det jeg krysset målstreken; og de har valgt meg til å være en av deres ambassadører Det gleder jeg og hundene oss helt villt til! En sunn og frisk hundekropp er viktigst for oss!

Tusen takk til sponsorer/ samarbeidspartere: Polar Seafood Norway, VIP dogwear, Dyrefor, Imja Duodji, Økoråd Narvik, Solberg Pettersen, Orbiloc - The Safety Light & Sara Duodji

Takk til Bergebyløpets Venner for et fantastisk løp, vi kommer garantert tilbake! Men også takk til løypekjørere, til de andre hundekjørerne for kjempehyggelig stemning på premieutdeling og på middagen. Men også for hyggelige møter på løypa med de andre hundekjørerne. Langdistanse-folka er hel ved.

Neste løp for oss blir Huskyløpet i Femund-Engerdal på Johnsgård Turistsenter, i regi av Norsk Siberian Husky Klubb og dit kjører jeg om ca 1 uke med 6 hunder.


Guttene i teamet: Superhandler Rune og Balder 


Comments