Drømmen som brast - Vida alvorlig syk


Det ble en dramatisk og trist dag for oss i Kennel Snykovet i går. Vida ble parret av Bolt for 4 uker siden (7. og 8. oktober), og jeg hadde gledet meg veldig til å få et første glimt av Vida og Bolt sine valper på ultralyd. Men ultralydundersøkelsen viste at Vida ikke var drektig. Vi fant i stedet ut at hun var alvorlig syk med en lukket livmorbetennelse (pymetra). Hun har spist litt dårlig i det siste - noe jeg har tilskrevet "morgenkvalme" pga drektighet - i helgen drakk hun også mer enn vanlig, men hun hadde ikke feber og har heller ikke hatt utflod iom at infeksjonen var lukket. Jeg var sikker på at hun var drektig - så det var et enormt sjokk å finne ut at hun hadde livmorbetennelse. Vida ble operert hos AniCura Dyresykehuset i Tromsø i går ettermiddag. Livmor og ovarier er fjærnet. Alt står nå heldigvis bra til med pasienten. Hun er en skikkelig fighter og har sovet som en stein ved siden av meg i senga hele natta. Jeg er uendelig glad for at infeksjonen ble oppdaget i tide og at vi ikke mistet vår dyrebare venn. Tusen takk til våre flinke veterinærer Vigdis og Bente hos AniCura Dyresykehuset i Tromsø.

Foto: Ida-Helene Sivertsen




Vida out of surgery last night

Yesterday was a dramatic and very sad day for us at Kennel Snykovet. I have been dreaming about and longing for offsprings after Vida for å long time, and was so much looking forward to get a first glimpse of Vida and Bolt's puppies on the 4 week ultrasound examination. But it turned out that Vida was not pregnant. I was in total shock and horror when the ultrasound instead revealed that she was very ill with a closed pymetra. Vida went into surgery straight after, removing the infected uterus and ovaries. All well with the patient now thanks to our fantastic vets Vigdis and Bente ved AniCura Dyresykehuset i Tromso. We are so greatful that we caught this in time - and did not loose Vida to this life-threatening and accute infection.

Comments